Tips Menangani Demam Pada Anak Dengan ubat Alami

Jul 24, 2020 by rumahbagus
Tips Menangani Demam Pada Anak Dengan ubat Alami

Tips Menangani Demam Pada Anak Dengan ubat Alami

Tips Menangani Demam Pada Anak Dengan ubat Alami

Tips Menangani Demam Pada Anak Dengan ubat Alami. Bahaya demam pada kanak-kanak ialah akan menimbulkan kejang-kejang. Hal inilah yang membuat para ibu bimbang. Akan tetapi , biasanya kejang pada anak jarang berlaku sewaktu demam , memang boleh saja terjadi dari beberapa kanak-kanak. Segeralah atasi kejang dengan cara yang baik dan jangan panik.

Banyak penyebab demam yang boleh terjadi pada kanak-kanak ibarat selesema , masuk angin , jangkitan kerana virus dan bakteria , radang kerongkong , cirit-birit serta jangkitan pada kanal pernafasan. Di samping itu demam bermanfaat sebagai sistem kekebalan badan akan aktif kembali untuk pengeluaran sel darah putih. Namun , sebaiknya deman pada anak jangan dibiarkan. Beberapa ubat yang dapat anda berikan apabila anak demam yakni dengan ubat-ubatan alami. Perhatikan uraian berikut ini.

Menangani Demam Pada Anak Dengan ubat Alami

Menggunakan Sambiloto
Seluruh bahagian tanaman sambiloto ternyata dapat digunakan. Bahkan pada tahun 1991 diadakan penyelidikan di Thailand bahawa 6 g sambiloto per hari sama efektifnya dengan parasetamol. Caranya hanya merebus 10 gram daun sambiloto kering dan 25 gram umbi kunyit kering. Didihkannya kedua-dua materi tersebut dengan air 200 cc , lalu saringlah. Sesudah terasa hangat tambahkan madu bunga kapuk sebanyak 100 cc atau mahoni. Berikan 3 kali dalam sehari.

Menggunakan Lempuyang Emprit
Lempuyang empirit ini yang digunakan yakni rimpangnya dan rasanya pahit. Sebatian minyak atsiri berupa sekuiterpenketon yang terkandung di dalamnya dan berfungsi sebagai penurun panas. Cara membuatnya dengan mencuci 10 gram umbi lempuyang emprit. Parutlah dan tambah setengan air panas. Biarkan sampai sejuk , barulah diperah dan ambil keputusan perasaannya. Kemudian tambah 2 sudu makan madu bunga kapuk. Lakukan cara ini 3 kali sehari.

Menggunakan Kunyit
Selain sebagai penurun panas ramuan semulajadi ini juga dapat meningkatkan daya tahan badan anda. Kaprikornus , baik untuk digunakan. Caranya yang dilakuakan cucilah 10 gram umbi kunyit kemudian parut dengan menambah 1/2 gelas air panas. Aduklah sampai merata lalu dinginkan. Peraslah dan gunakan air-sarinya. Jangan lupa tambahkan dengan perasan 1/2 buah limau nipis. Bagilah menjadi 3 bahagian campuran madu dan kunyit tersebut , namun sebelumnya campurkan dengan 2 sudu makan madu bunga kapuk. Barulah anda berikan 3 kali sehari.